Al bijna kerst!! - Reisverslag uit Brugge, België van Marielle Heusinkveld - WaarBenJij.nu Al bijna kerst!! - Reisverslag uit Brugge, België van Marielle Heusinkveld - WaarBenJij.nu

Al bijna kerst!!

Door: Marielle.

Blijf op de hoogte en volg Marielle

22 December 2013 | België, Brugge

Mijn alweer 12e week in Brugge,

Wauw het is bijna kerst! Ik kijk echt uit naar een kerstboom, gezelligheid en het vieren van het nieuwe jaar op 1 januari.

Deze week ben ik op maandag en dinsdag vrij geweest en heb daarom heerlijk uit kunnen slapen en aan mijn huiswerk kunnen werken. Het huisje is daarnaast weer blinkend, je kunt van de vloer eten en je kunt jezelf bijna zien in de douche! (haha overdreven natuurlijk, maar ik heb me wel uitgesloofd)

Woensdag was dus de dag dat ik zou beginnen met stage lopen deze week,
3 vroege diensten en 1 late. Dat wil zeggen dat ik werk tot zaterdagavond 21.00 uur.
Weer eens wat anders, ik heb namelijk nog geen enkel weekend hoeven werken in deze hele 12 weken stage, hoe luxe??!
Het is deze week super druk geweest op stage, woensdag, vrijdag en natuurlijk zaterdag ben ik gewoon aan het werk geweest op de afdeling.
Ik heb een redonn drain uit het been van 14 jarig jongetje gehaald (drain dat het wondvocht kan afvoeren na een operatie ), deze jongen had namelijk een zware operatie aan zijn kaak gehad waardoor ze bot uit het been moesten halen om het in zijn kaak terug te kunnen plaatsen.
Daarnaast heb ik ook de brandwonden bij hem verzorgd (dit is gekomen door het dichtbranden van de bloedvaten tijdens de operatie). Super interessant!
Daarnaast heb ik nog een operatiewond verzorgd van een meisje dat was geopereerd aan linker tibia (linker onderbeen) voor het verwijderen van osteosynthese materiaal (een ijzeren plaatje waarmee ze haar been een jaar geleden recht hebben gezet).
Heel wat moeilijke woorden vliegen zo voorbij, maar deze woorden worden langzamerhand voor mij al zo gewoon. Gelukkig maar!! Ik heb dan ook echt het gevoel alsof ik mijn kennis een stuk heb kunnen uitbreiden tijdens deze stageperiode.

En nou komt donderdag.......
Op woensdagavond komt er een meisje van 13 binnen voor een operatie aan haar scoliose.
Een scoliose is een vergroeiing van de ruggengraat in de verkeerde vorm.
In dit geval dus in een S vorm in plaats van een kaarsrechte ruggengraat. Dit meisje komt al op woensdag omdat er deze dag al bloedafnames en onderzoeken gedaan moeten worden.
Ze slaapt een nachtje in het ziekenhuis en moet vanaf 24.00 uur nuchter zijn voor haar operatie.
Een operatie die mij dus erg interessant leek, dit is de reden dat ik heb gevraagd of ik niet mee mocht kijken bij deze operatie. Dit werd goed gekeurd!
De operatie stond gepland van 11.00 uur tot 16.00 uur (5 uur lang!)
Maar toen ik om 12 uur nog niet gebeld was door mijn collega dat ik mee mocht gaan, ben ik zelf even gaan kijken bij het meisje. Ik heb me voorgesteld aan het meisje en haar moeder.
Ze zat vol met zenuwen en was af en toe erg emotioneel, mijn Nederlandse grapjes kwam dus nog goed van pas! Om 13.00 uur was het dan zover, de patiënt mocht naar de operatie.
Ik heb me omgekleed in een prachtig groen pak (ik leek wel een kikker) en mocht een paar operatieklompen aan. Na mij helemaal te hebben getransformeerd tot operatieassistent mocht ik naar de voorbereidingskamer bij de operatiezalen.
Hier waren ook het meisje en haar moeder te vinden, een paar minuten hebben we moeten wachten tot de anesthesie verpleegkundige ons kwam halen – zij heeft samen met de verpleegkundige van de operatie zaal het meisje klaargemaakt voor haar operatie.
Het in slaap brengen door middel van medicatie en een masker, het inbrengen van een blaaskatheter, intubatie voor zuurstof, het aansluiten van elektroden en natuurlijk het prikken van 3 perifere infusen voor de toegangswegen om het meisje eventueel bloed en vocht te kunnen geven tijdens de operatie. Ook ik heb 1 perifeer infuus mogen steken, super tof!!
Daarna werd het meisje op de operatietafel gelegd (op haar buik natuurlijk).
De proffesor (chirurg) komt binnen en alle spullen worden gereed gezet, ik mag op een krukje gaan staan zodat ik precies met mijn gezicht over het groene zijl (dat over de patiënt ligt) kan kijken.
Ik heb de gehele operatie op neuslengte kunnen meevolgen.
Het open snijden van de gehele rug, het blootleggen van de ruggengraat, het kalibreren met 3d materiaal voor het rechtzetten van de ruggengraat en vervolgens het rechtzetten van de ruggengraat door middel van 22 schroeven en stalen tangen.
Inderdaad, de rug van het meisje staat weer kaarsrecht! Heel indrukwekkend om te zien.
De operatie heeft uiteindelijk geduurd van 13.00 – 19.00 en hierna ben ik met het meisje meegegaan naar de recovery waar ze uit kon slapen en haar pijnstilling kreeg.
Een verpleegkundige hier zag mij waarschijnlijk aan voor personeel en vroeg aan mij of ik haar pijnpomp met morfine, pijnstilling, glucose en de elektroden aan wou schakelen op het lichaam van het meisje. Dit heb ik dan ook maar netjes gedaan – hierna natuurlijk wel even later controleren en gezegd dat ik een stagiaire uit Nederland was.
Nadat het meisje wakker werd, werd ook haar vader geroepen om erbij te kunnen zijn wanneer zijn dochter wakker werd. Met hem heb ik een tijdje gekletst en zijn dochter een beetje gerust gesteld.
Nadat ze helemaal wakker was na de operatie, mocht ze een nachtje naar de intensive care..
en op zaterdagavond was ze weer op onze afdeling! Ik ben dan nog eens langs het meisje gelopen om te vragen hoe het op dit moment met haar ging.... na afloop van mijn gesprek met mama en het meisje kreeg ik een cadeautje. Een doos vol heerlijke Belgische bonbons als dank voor mijn goede zorgen tijdens de operatie en in de recovery. Super super super lief!!
Kortom: woensdag een erg lange werkdag gehad van 6.30 – 20.30 uur gehad, maar een dag om nooit meer te vergeten! Wat een super super gave dag!!!!!

Nu is het zondag en zit ik rustig mijn ontzettend lange verslag te typen,
tot volgende week vakantiegangers!!

Veel liefs van jullie Belgje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

9 maand stage in Brugge, dat vraagt om een blog. Daarom maandelijks een kleine update van mijn leventje hier.

Actief sinds 05 Okt. 2013
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 7460

Voorgaande reizen:

25 September 2013 - 01 Juli 2013

Brugge 2013 - 2014

Landen bezocht: